Usługi cyfrowe - Regulacja reklamy w Internecie

« wróć

W pierwszym kwartale 2024 będzie obowiązywało we wszystkich krajach UE nowe prawo dotyczące usług cyfrowych. Przygotowane przez Parlament UE i Radę Rozporządzenie nr 2022/2065 z 19 października 2022 r. w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE (akt o usługach cyfrowych), nazywane „ Konstytucją internetu”, ma na celu stworzenie ram prawnych dla zwalczania nie tylko treści nielegalnych, ale również tych, które uznawane są za szkodliwe. Grupą objętą największym zakresem nowych regulacji będą przedsiębiorcy prowadzący działalność w zakresie pośrednictwa treści publikowanych w Internecie przez inne osoby oraz duże wyszukiwarki i platformy internetowe, w szczególności serwisy społecznościowe.

 

Jednym z wymogów stawianych przedsiębiorcom będzie obowiązek wskazywania osoby,  w imieniu której reklama jest wyświetlana oraz osoby opłacającej publikację reklamy na platformie. Użytkownik platformy ma mieć możliwość łatwej identyfikacji osoby, w której imieniu publikowana jest reklama oraz określenia odbiorcy jej treści. Ponadto, ma mieć zapewnioną możliwość zmiany kryteriów profilowania i doboru reklam. Rozporządzenie unijne zakazuje przede wszystkim publikacji reklam opartych na profilowaniu, wykorzystujących dane wrażliwe, między innymi pochodzenie rasowe, poglądy polityczne i religijne, dane biometryczne, dotyczące zdrowia. Jest to szczególnie istotne w przypadku użytkowników platform, którzy są małoletni.

 

Akt o usługach cyfrowych nie nakłada na udostępniających platformy innym użytkownikom obowiązku nadzoru czy weryfikacji każdej publikowanej reklamy. Jeśli jednak otrzymają zgłoszenie dotyczące publikacji nielegalnej treści lub podejrzenia reklamy wykorzystującej profilowanie w oparciu o dane wrażliwe, mają obowiązek podjąć stosowne działania w tej sprawie. Naruszenie tego obowiązku może być zagrożone karą pieniężną naliczaną w stosunku procentowym do rocznego dochodu platformy.